Wydarzenia

A- A A+

Czytamy... nie tylko lektury

To projekt dla chętnych uczniów realizowany na lekcjach języka polskiego w klasach: V a, V b, V f i  VI e. Uczniowie czytają różne książki. Ochotnicy wypełniają krótkie fiszki na ich temat. Jeśli w ciągu miesiąca w klasie znajdzie się 5 osób do zaprezentowania ulubionej czytelniczej pozycji i staranie przygotuje się do jej zareklamowania (pomocne telefony i aplikacja PREZENTACJA KSIĄŻKI w Google) idziemy na lekcję do biblioteki. Tam słuchamy recenzji, oceniamy prezentującego i zapisujemy krótko w zeszytach, co chcemy przeczytać i dlaczego. Pani Elżbieta Turbińska pokazujemy nam książki o podobnej tematyce dostępne w naszej bibliotece. Zainteresowani od razu mogą je wypożyczyć. Proste? Proste!

W I okresie wystąpili:

klasa V a:

- Antoni Teper (W. Cesarz i K. Terechowicz, Pamiętnik grzecznego psa)

- Kamil Bochyński (J. Kinney, Dziennik cwaniaczka)

- Fili Jastrzębski (M. Millar, S. Mcniven, Wojna domowa)

- Zuzanna Grejć (N. Gaiman, Koralina i tajemnicze drzwi)

- Maksymilian Krajewski

klasa V b:

- Wiktor Kordyka (M. Crichton, Jurassic park: Zaginiony świat)

- Igor Kisiel (J. K. Rowling, Harry Potter i kamień filozoficzny)

- Blanka Gandża (H. Duggan, Miasteczko Perfect)

- Pola Gandża (M. Wojciechowska, Zwierzaki świata)

- Martyna Andrasz (Supermocni kontra złodzieje zdrowia)

klasa V f:

- Julia Raczkowska (W. B. Cameron, Był sobie pies oraz O psie, który wrócił do domu)

- Cyprian Rodzik (N. Fligiel, Fligiel i Fluffi oraz Fligiel i Fluffi więźniowie Netheru)

- Oliwier Nalepa (J. K. Rowling, Harry Potter i kamień filozoficzny)

- Filip Biedrzycki (A. Maleszka, Czerwone krzesło)

GRATULUJEMY WSZYSTKIM OCHOTNIKOM 

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji filmowej.

[K. Marciniak]

BŁYSKAWICZNE KONKURSY CZYTELNICZE W BIBLIOTECE!!!

W każdy poniedziałek ogłaszamy w bibliotece krótki konkurs, który związany jest z aktualną wystawą książek. Konkurs trwa cały tydzień, w piątek odbywa się losowanie zwycięzcy i wręczenie słodkiej nagrody. 
Już w najbliższy poniedziałek konkurs pt. "Kim jestem?", dotyczy bohaterów znanych książek.

Zapraszamy.

Nauczyciele bibliotekarze

Spotkajmy się w bibliotece – tym razem w kolorowych kapeluszach!!

Po przeczytaniu lektury „Chłopcy z Placu broni” uczniowie kl V podjęli rozważania w bibliotece na temat jednego z jej bohaterów z wykorzystaniem metody 6 myślowych kapeluszy Edwarda de Bono. Ten sposób myślenia uczy różnych postaw wobec problemu, sztuki argumentowania oraz umiejętnego prowadzenia dyskusji.

Oto, jak myślisz w różnych kolorach:

żółty

Żółty kapelusz – totalny optymizm, świetlane wizje, pozytywne myślenie.

czerwony                                

Czerwony kapelusz - kolor emocji, impulsywności.    

biały

Biały Kapelusz – fakty, informacje, dane.   

zielony

Zielony kapelusz - kolor innowacyjnych badaczy, budzenie do życia nowych rozwiązań. 

niebieski

Niebieski kapelusz - bezstronnego obserwatora, który ogląda z góry to, co się dzieje.

czarny

Czarny kapelusz - krytyka, wady, niedociągnięcia, braki i zagrożenia.

Uczniowie pracowali w grupach. Analizowali fakty, dostrzegali zalety bohatera, ale też wytykali jego błędy. Towarzyszyły im różne emocje od smutku poprzez wstyd, złość, żal aż po satysfakcję i radość. Czy łatwo było dyskutować i przedstawiać argumenty? Jeszcze wiele nauki przed nami, ale po to właśnie spotykamy się w bibliotece

                                                                                                                                              Elżbieta Turbińska

01

Warto rozmawiać z rodzicem

12 listopada 2019 odbyła się  XV Konferencja Uczniowska  z cyklu Dzieci mają głos na temat:  Warto rozmawiać z rodzicem. W spotkaniu wzięło udział 18 uczniów klas  VI-VIII. Tym razem zaprosiliśmy eksperta - panią Małgorzatę - matkę nastoletniego syna, która chętnie przysłuchiwała się wypowiedziom uczniów, a zarazem na koniec przedstawiła punkt widzenia rodzica. Wiele już zbadano, powiedziano i napisano na temat rozmów rodziców z dziećmi. Zwykle jednak są to wskazówki głównie dla rodziców: jak nawiązać rozmowę, jakie pytania zadawać, jak słuchać, aby dzieci mówiły. Podejmując temat konferencji, chcieliśmy skupić się na rozmowie dziecka z rodzicem i przekonać się, jak to wygląda z perspektywy młodego człowieka.

Oto najważniejsze informacje ze spotkania.

  1. Dzieci rozmawiają najczęściej z rodzicami o sprawach szkolnych (sprawdzianach, ocenach), planach wakacyjnych, zakupach, menu obiadowym, nagrodach i karach za różne rzeczy.
  2. Kolegom, przyjaciołom powierzają swoje tajemnice i osobiste sprawy. Czasami też rozmawiają na te tematy z nauczycielami, znajomymi lub obcymi ludźmi.
  3. Są tematy, których raczej nie podejmują z rodzicami – wypowiedzi uczniów:

nie mówię, że ktoś mi się podoba, o czym rozmawiałam z koleżanką, jak ktoś mi dokucza, gdzie przebywam na dworze i co robię, w co gram

  1. Zachowania rodziców, które utrudniają rozmowę – wypowiedzi uczniów:

podkreślanie własnego autorytetu, wytykanie tego, co złe, często nie biorą mojego zdania na poważnie, podejrzliwość, brak zaufania, przerywanie wypowiedzi, porównywanie z innymi, zbyt gwałtowna reakcja, czepianie się, niekonsekwencja - róznie reagują na podobne sytuacje, czasami za bardzo, a czasmi wcale, wścibskie, nachalne dopytywanie, wykorzystywanie zdobytych informacji przeciwko dziecku, zbyt duże zamartwianie się o dziecko, wręcz przesadne, Panika rodziców rośnie z roku na rok czyli wraz z wiekiem dziecka – skomentował uczeń klasy VIII, rodzice nie przyjmują krytyki wobec siebie

Powyższe spostrzeżenia  pozostawimy bez komentarza, bo wnioski nasuwają się same.

Drodzy Uczniowie, pomimo nie zawsze udanych i spokojnych rozmów z rodzicami, zachęcamy was – nie zamykajcie drzwi  do swojego świata, zaufajcie rodzicom. To oni są właściwymi osobami, z którymi możecie szczerze porozmawiać i które chcą waszego dobra.

Drogi Rodzicu, przy najbliższej rozmowie z dzieckiem  usiądź podobnie jak ono, powstrzymaj się od obszernych komentarzy, udzielania rad, zmieniania tematu. Postaraj się wysłuchać, co ono mówi. Pamiętaj – słyszenie dziecka a słuchanie jego, to znacząca różnica. Rozmowa wzmacnia więzi i buduje bliskość.

Potwierdzaj zrozumienie, np. zadając pytania rozwijające temat, robiąc króciutkie podsumowania. W szczególności daj dziecku odczuć, że rozumiesz jego uczucia, powiedz coś, co upewni je, że rozumiesz, co czuje,  np. „To wspaniale! Cieszę się razem z Tobą”, „Rzeczywiście to trudna sprawa”, „Wiem, jak się człowiek czuje, gdy ktoś go obgaduje, to naprawdę nieprzyjemne”, „No tak, to rzeczywiście problem”, „Jestem z tobą”. Tak naprawdę dobre słuchanie to klucz. To jest jedna z najważniejszych zasad. Jeśli chcesz, by dziecko się otworzyło, musisz dać mu na to szansę. A zatem powstrzymaj się od oceny, oskarżeń, podawania gotowych rozwiązań.

Organizatorzy:

Sara Cybruch – psycholog szkolny

Elżbieta Turbińska – nauczyciel bibliotekarz

Justyna Wojcińska – pedagog szkolny

Kiermasz książek

 

1

 

UWAGA!!!

W dniach 20.11 – 22.11.2019 r.biblioteka szkolna zaprasza na kiermasz książek używanych (budynek przy ul. Ociosowej). Rodzice, pracownicy szkoły i uczniowie będą mogli zakupić książki za 1 – 2 zł. Miejsce kiermaszu: hol na parterze.