Wydarzenia

A- A A+

Eliminacje do Konkursu Recytatorskiego „Moja Ojczyzna”

W środę 6 listopada 2019 roku w bibliotece szkolnej odbyły się eliminacje szkolne do Powiatowego Konkursu Recytatorskiego „Moja Ojczyzna”. Wzięło w nich udział 12 uczniów z klas V-VIII. Decyzją jury w składzie: P. Elżbieta Turbińska, P. Zuzanna  Szczęsna, P. Iwona Łużna i P. Joanna Glapińska naszą szkołę w Gaworzycach 22.11.2019 r. reprezentować będą następujący recytatorzy:

w kategorii kl. V-VI – Hanna Klepuszewska z kl. VI f i Igor Kisiel z kl. V b,

w kategorii kl. VII – VIII – Emilia Stadnik z kl. VIII b i Mateusz Miękisiak z kl. VII d.

Gratulujemy i życzymy sukcesów w konkursie powiatowym!

J. Glapińska

XV KONFERENCJA UCZNIOWSKA Z CYKLU 

Dzieci mają głos

Temat: Warto rozmawiać z rodzicem. 

1  

Jeśli lubisz rozmawiać,
masz ciekawe poglądy, 
potrafisz wyrażać swoje zdanie,
umiesz słuchać – przyjdź i zabierz głos w dyskusji.

12 XI 2019 r.   godz. 14.30

BIBLIOTEKA SZKOLNA

Śmieszą, denerwują, bulwersują, rozczarowują

XIV Konferencja Uczniowska  z cyklu  Dzieci mają głos na temat: 

Seriale paradokumentalne – co wnoszą do naszego życia?

Śmieszą, denerwują, bulwersują, rozczarowują – seriale paradokumentalne. Taki właśnie temat podejmowaliśmy 5 listopada 2019r.  podczas XIV Konferencji Uczniowskiej. "Trudne sprawy", "Pamiętniki z wakacji", "Ukryta prawda", „Szkoła”  i 20 innych tytułów programów wymienili uczniowie. To produkcje oparte na scenariuszu, które, zgodnie z nazwą, mają przypominać dokumenty. Stąd cechą charakterystyczną tego gatunku jest lektor, który wyjaśnia widzom zawiłości fabuły, a także nagrywane do kamery wypowiedzi bohaterów. Co sprawia, że każdego dnia przyciągają miliony widzów przed ekrany? Niektórzy uczniowie słusznie zauważyli, że wymienione seriale pokazują sytuacje, które mogą zdarzyć się w prawdziwym życiu. Czasem lubimy zaglądać do czyjegoś domu przez dziurkę od klucza, aby zobaczyć problemy innych ludzi. A po co? Może dlatego, żeby na chwilę zapomnieć o swoich lub pocieszyć się, że zawsze może być gorzej. Poza tym paradokumenty dostarczają rozrywki, nie wymagają myślenia, są sposobem na nudę. Okazuje się jednak, że więcej wynoszą z naszego życia niż  do niego wnoszą.
Oto, jakie minusy oglądania takich programów zauważyli dyskutanci:

- uczą negatywnych zachowań i postaw

- zakłamują rzeczywistość

- zajmują czas, który można wykorzystać w inny, lepszy sposób

- pokazują głównie świat negatywny przesiąknięty agresją, nałogami, seksem

- uzależniają

- przez nie zaniedbujemy obowiązki

- pokazują słabe aktorstwo i banalną fabułę

- promują zachowania ksenofobiczne

- zaśmiecają umysł

- nie wnoszą nic ważnego

- pokazują kiepsko zaaranżowane kłótnie rodzinne

Mimo wszystko moda na seriale paradokumentalne nie przemija. My też nie będziemy nikogo zniechęcać czy krytykować za taki czy inny wybór. Pamiętajcie tylko, żeby nie traktować zbyt poważnie tej fikcyjnie  stworzonej rzeczywistości. Najważniejszy jest umiar. Dopóki  seriale nie będą nam zabierać naszego cennego czasu dla rodziny, przyjaciół, na obowiązki to nic złego się nie stanie.

Do was należy wybór, co włączycie dziś po powrocie ze szkoły.

                                                           Organizatorzy:  Justyna Wojcińska – pedagog szkolny

                                                                                                    Elżbieta Turbińska – nauczyciel bibliotekarz

                                                                                    Sara Cybruch – psycholog szkolny

Język młodzieży – czy musi być wulgarny?

29 października 2019 rozpoczęła się 4 edycja Konferencji Uczniowskich. Spotkaliśmy się po rocznej przerwie już po raz trzynasty. Miejscem spotkania była biblioteka szkolna. Chętnych dyskutantów, jak zawsze nie zabrakło.  Z radością powitaliśmy zarówno stałych bywalców, jak i nowych uczniów, którzy przyszli z ciekawości lub z potrzeby wyrażenia swojego zdania.  W spotkaniu wzięło udział  25 uczniów klas  VI-VIII. Temat nie był nikomu obcy. Uczniowie zgodnie przyznali, że słyszą wokół siebie wulgarne słowa, znają je i używają czasami. Wulgaryzmy są dziś wszechobecne: w szkole, na ulicy, w mediach, w tekstach piosenek, na plakatach, na murach, a nawet w teatrze. Obecne są również w naszych domach. „Rodzice odzywają się wulgarnie, nie patrząc czy dzieci słyszą, czy nie” -  zauważyła jedna z uczennic. „Dorośli zwracają nam uwagę, jeśli wypowiemy brzydkie słowo, dają nam różne kary, próbując niby oduczyć nas przeklinania, ale sami to robią. To tak, jakby człowiek nadużywający alkoholu zabraniał innym pić, mówiąc, że to nie jest dobre” – dodają siódmoklasiści. Zdaniem uczniów, wulgarnego języka ludzie używają, by zaimponować, poczuć się ważniejszym czy doroślejszym. Chcą też być zabawni, oryginalni. Nadużywanie ordynarnych słów wchodzi w nawyk.

Czy z nawykiem przeklinania trzeba walczyć?  

Tak – stwierdzili uczniowie.

Oto powody:

- to niekulturalne, nieładne, nieeleganckie

- świadczy o niskiej kulturze osobistej, wychowaniu, tym, co wynieśliśmy z domu

- oznacza brak szacunku dla rozmówcy

- wulgaryzmy nie rozładowują napięcia (tak chwilowo może się wydawać), raczej je podkręcają i nie spowodują, że nagle odzyskamy radosny nastrój.

-  to jest karalne - Art. 141. Kto w miejscu publicznym umieszcza nieprzyzwoite ogłoszenie, napis lub rysunek albo używa słów nieprzyzwoitych, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1 500 złotych albo karze nagany. (Kodeks wykroczeń)

Kilka rad dla wszystkich, którzy chcą poprawić stan języka ojczystego:

- kontroluj się

- dobieraj muzykę – bądź wybredny, nie fascynuj się tylko rytmem czy melodią

- dobieraj filmy czy programy telewizyjne

- zwracaj uwagę na towarzystwo (wyzwiska, wulgaryzmy, obelgi – ich obiektem możesz stać się ty, twoi rodzice czy krewni)

Niech podsumowaniem naszej dyskusji będą słowa:

„Nigdy nawet się nie dowiesz, ile razy zaprzepaściłeś szansę na nową przyjaźń, ile razy kogoś do siebie zraziłeś albo straciłeś w czyichś oczach właśnie dlatego, że tak łatwo przechodzą ci przez gardło wulgaryzmy”.

Dziękujemy za głos w dyskusji

               Organizatorzy:

                                 Sara Cybruch – psycholog szkolny

 Justyna Wojcińska – pedagog szkolny

 Elżbieta Turbińska – nauczyciel bibliotekarz